GTD

april 2nd, 2011

Metodiken handlar om att systematiskt behandla varje inkommande ärende. (I boken finns ett mycket elegant flödesschema som jag av rättighetsskäl inte vågar återge)

  1. ”Inkorgen”
  2. Är det något som skall åtgärdas inom en nära framtid
    1. Nej; (skräp, saker som möjligen skall göras någon gång i framtiden, något som du vill skall arkiveras)
    2. Ja
      1. Är det en uppgift av projektkaraktär? Om ja – utarbeta en projektplan och starta upp det.
      2. Tar det mindre än två minuter att åtgärda omedelbart?
        1. Ja – Åtgärda omedelbart
        2. Nej
          1. Om det är möjligt – delegera
          2. Skjut upp
            1. För in i kalender
            2. För upp på att-göra-listan

Vad som är viktigt är att avsätta tid för att åtminstone varje vecka gå igenom alla utestående ärenden. Detta var något som jag slarvade med – men jag hade också svårt att hitta en bra metodik/system för att på ett samlat sätt ha kontroll och ordning på alla dessa ärenden. Mer om detta i senare inlägg.

Claes

Kommentarer är avstängda.